Hankkeessa suunniteltiin irtokalustus ruotsinkielisen Grännäsin alakoulun uuteen päärakennukseen sekä vuonna 1905 rakennettuun, samassa pihapiirissä sijaitsevaan saneerattuun puukouluun.
Meren rannalla sijaitsevassa kyläkoulussa opiskelee 90 oppilasta. Koulun tilat ja kalusteet suunniteltiin tukemaan avointa, monipuolista ja muunneltavaa oppimisympäristöä. Kahdesta luokasta koostuvat ja jaettavissa olevat soluluokat mahdollistavat niin keskittymistä vaativan opiskelun kuin myös luokkien välisen yhteistyön. Erilaisilla oppilastuoleilla ja korkeussäädettävillä työpöydillä motivoidaan oppilaita löytämään itselle toimivin työskentelytapa.
Grännäsin alakoulun teemoiksi valikoituivat metsä ja meri, jotka näkyvät kalusteiden väreissä, keittiöiden välitila-printtilaminaateissa ja lattiaan sekä seiniin suunnitelluissa teippauksissa. Muun muassa käytävän ja luokkien väliset lasiseinäpinnat saivat näkösuojikseen metsäaiheisen teippauksen, joka on saanut inspiraationsa lähiluonnon kasveista ja eläimistä. Käytäväalueiden hyödyntämiseksi käytävälle suunniteltiin kirjastokaluste, ryhmätyöskentelyä tukevia istuinryhmiä sekä oppimista ja liikkumista edistäviä lattiateippauksia. Lisäksi Liikkuva koulu –ajatusta tuettiin liikuntasaliin suunnitellulla kiipeilyseinällä ja seinäteippauksilla.
Suunnitteluvaiheessa oppilaita osallistettiin mukaan suunnitteluun ja henkilökunnan toiveita ja ajatuksia kerättiin useassa vaiheessa suunnittelutyön tueksi. Kalustesuunnittelu toteutettiin pääasiassa kalustevalmistajien vakiotuotteilla, joiden kilpailuttamista varten laadittiin kalustekortit ja -luettelot sekä kalustepohjapiirustukset julkisen hankintamenettelyn vaatimusten mukaisesti.
Kuvat: Kuvio







