Etusivu > Projektit > Liikerakentaminen > K-Supermarket Lasihytti

K-Supermarket Lasihytti

Sijainti:Espoo
Vuosi:2019
Laajuus:6 114 brm2
Tyyppi:Liikerakentaminen
Asiakas: Kesko

Lasihytin entiselle teollisuusalueelle Espoon Kauklahteen suunniteltiin K-Supermarket piha-alueineen ja pienliiketilat muun muassa PizzaHutille ja Maxin kalamyynnille. Kohteesta löytyvät myös Postin asiointitilat.

Toimeksiantoon sisältyivät pää- ja arkkitehtisuunnittelu mukaan lukien hanke- ja luonnossuunnittelu sekä yleissuunnitteluvaihe rakennuslupineen ja lisäksi pihasuunnittelu. Suunnittelun yhteydessä huolehdittiin liittymistä kunnallistekniikkaan ja tieverkostoon. Lasihytin alueelle on suunnitteilla asemakaavamuutos asuinrakentamiselle. Lisäksi Innovarch oli mukana kohteen toteutusvaiheessa.

Kohde on paloluokaltaan P1-luokan rakennus, ja se muodostuu pihatasolla sijaitsevista myymälätiloista sekä puolilämpimästä pysäköintitilasta ja aputiloista kellaritasolla. Vesikatolla sijaitsee vielä kohteen IV-konehuone. Kohde jaettiin käyttötavan ja pinta-alan osalta pienempiin, suojaustasoiltaan vaihteleviin palo-osastoihin.

Rakennuksen julkisivu eroaa tyyliltään tyypillisestä peltomarketista; sen suunnittelussa otettiin huomioon sijainti tulevan asuinalueen keskellä sekä vieressä virtaava Espoonjoki. Julkisivun päämateriaaleja ovat punavalkosävyinen rappaus ja mustalla liuskekivellä verhoillut sokkelit. Rakennuksessa on käytetty myös kuitusementtilevyä. Pehmeä maaperä asetti haasteen rakentamiselle ja edellytti maansiirtoa. Kohdetta jouduttiin pienentämään, jotta perustuskustannukset pysyivät kohtuullisina.

Uudella kauppiaalla oli erikoistoiveita myymälän palvelupisteiksi, joten myymälän ilme eroaa jonkin verran muista K-Supermarketeista. Uusi konsepti toteutettiin suhteellisen nopeassa aikataulussa.

Kauklahden K-Supermarketissa on muun muassa viini- ja tapasbaari ja lähileipomon paistopiste, jotka vaativat muutoksia arkkitehtisuunnitelmien lisäksi myös LVI-, IV- ja sähkösuunnitelmiin. Ratkaisuissa tuli huomioida myös esimerkiksi leipomon paistopisteen edellyttämät palotekniset muutokset.

Brändi-ilme toteutettiin yhteistyössä tilaajan projektijohdon, myymäläsuunnittelun sekä kauppiaan kanssa. Väreinä on sekä oranssia ja turkoosia että rauhallisempia mustan ja harmaan sävyjä. Palomääräyksillä oli jonkin verran vaikutusta sisätilojen materiaalivalintoihin. Muut liiketilat suunniteltiin yhteistyössä vuokralaisyrittäjien kanssa.

Lasihytti on historiallisesti kiinnostava alue, koska siellä sijaitsi 1950-luvulla paikallisia työllistävä lasitehdas. Myymälässä tuodaan esiin alueen historiaa ja yhteisöllisyyttä muun muassa isojen käytäväjulisteiden muodossa.

Lue lisää
0
Connecting
Odota...
Send a message

Sorry, we aren't online at the moment. Leave a message.

Your name
* Email
* Describe your issue
Login now

Need more help? Save time by starting your support request online.

Your name
* Email
* Describe your issue
We're online!
Feedback

Help us help you better! Feel free to leave us any additional feedback.

How do you rate our support?
X