Etusivu > Uutiset > K-Supermarket Hertta pyrkii vähentämään energiankulutusta julkisivun aurinkopaneeleilla

K-Supermarket Hertta pyrkii vähentämään energiankulutusta julkisivun aurinkopaneeleilla

K-Supermarket Hertta haluaa vähentää myymäläkiinteistön energiankulutusta julkisivuun asennettavilla aurinkopaneeleilla. Innovarch selvitti niiden vaikutusta ympäristöön muun muassa häikäisyriskin osalta.

Helsingin Herttoniemessä sijaitsevan K-Supermarket Hertan seiniin on asennettu aurinkopaneeleita energiankulutuksen vähentämiseksi ja aurinkoratkaisujen pilotoimiseksi. Helsingin kaupungin rakennusvalvonta suhtautui hankkeeseen erittäin kannustavasti Innovarchin tuottaman ympäristövaikutusselvityksen pohjalta, ja muutokselle saatiin nopeasti rakennuslupa.

Innovarch toimitti noin 5 000 m2:n marketin peruskorjaus- ja laajennusurakan arkkitehtisuunnittelun Keskon tilaamana vuonna 2017. K-Supermarket Hertan julkisivuun on asennettu 140 aurinkopaneelia, joiden teho on 43,4 kWp ja tuottoarvio 30 MWh vuodessa. K-ryhmä investoi vahvasti aurinkovoimaan ja on 32 aurinkovoimalallaan Suomen suurin aurinkovoiman tuottaja, ryhmän tiedotteessa kerrotaan.

Pitkien ja valoisien kesäpäivien ansiosta Suomessa on aurinkoa vuositasolla lähestulkoon saman verran kuin etelämmässä sijaitsevissa Saksassa tai Tanskassa. Koska aurinko paistaa pohjoisilla leveysasteilla talvella erittäin matalalla, tarjoaa sijaintimme meille mahdollisuuden hyödyntää aurinkopaneeleita perinteisten kattojen lisäksi myös rakennusten julkisivuissa.

– Julkisivujen hyödyntäminen aurinkovoiman tuotantoon on hyvä mahdollisuus kaupoissa, toimistoissa ja julkisissa rakennuksissa, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo ryhmän tiedotteessa. – Seinäpaneelit tuottavat hyvin varsinkin kirkkaina kevättalven päivinä, jolloin aurinko ja lumen heijastus lisäävät valon säteilyä paneeleihin ja saa ne tuottamaan paremmin. Julkisivuasennusten etuna on myös se, ettei lumen kasautuminen aiheuta ongelmia.

– Olemme tehneet linjauksen, että kaikkiin merkittävimpiin rakennuttamiimme uusiin kauppoihin tulee aurinkovoimala, Kalervo jatkaa. – K-Supermarket Hertasta saatujen kokemusten pohjalta kartoitamme mahdollisuuksia hyödyntää julkisivun aurinkopaneeleita muissakin kaupoissamme.

Paneelien kiinnitys kannattaa suunnitella huolella

Kuva: Julius Konttinen

– Muutoksen takana oli ajatus saada aurinkoenergiasta lisähyötyä myymälän toiminnalle, kertoo Innovarchin johtava asiantuntija Juha Lampi. – Aurinkopaneelit ovat voimakas elementti, jonka yhteydessä pitää ottaa huomioon ulkonäkö- ja ympäristövaikutukset. Sopivista ratkaisuvaihtoehdoista neuvoteltiin alusta lähtien hyvässä hengessä kaupungin rakennusvalvonnan kanssa. Suunnittelutoimeksiantomme oli tutkia teknisiä yksityiskohtia, kuten miten ja millaisessa kulmassa paneelit kannattaa kiinnittää, jotta energiaa saadaan talteen ihanteellinen määrä aiheuttamatta ympäristölle haittaa.

Aurinkopaneeleissa on paljon isoa lasipintaa, joka voi aiheuttaa häikäisyä. Innovarchin laatimaan rakennusvalvonnan edellyttämään selvitykseen sisältyy perspektiivikuva, joka näyttää, miten paneelit istuvat maisemaan.

– Oikeaan järjestykseen ja kulmaan asennettuina valitut paneelit eivät häikäise, ja niitä voi todistetusti käyttää jopa lentokentillä, Lampi kertoo. – Yleensähän aurinkopaneelit asennetaan kattoon, mutta minusta ne istuvat hyvin julkisivupintaan ja niitä voisi hyödyntää julkisivuissa enemmänkin, kun nykyarkkitehtuurissa suositaan muutenkin isoja lasiseiniä. Kauppakeskukset kääntyvät yleensä sisäänpäin ja ikkunat teipataan umpeen, joten julkisivun hyödyntäminen energiantuotantoon on fiksu ja funktionaalinen ratkaisu. Myymälärakennuksissa on yleensä 60–100 metriä julkisivua, ja tässä olisi luonteva ja tuottava vaihtoehto peltilevylle tai koristebetonille. Paneelit antavat mahdollisuuden suunnitella luovasti vaikkapa paanumainen julkisivuilme.

Paneelit pitää asentaa optimisuuntaan aurinkoon nähden, Lampi korostaa. Suomessa ihanteellisin asennussuunta on suoraan etelään 30 asteen kulmassa kallistettuna. Paneeleiden säänkesto on tutkittu tarkasti. Herttaan suunniteltiin seinän pintaa myötäävä ratkaisu, jossa on pientä korkeusvaihtelua. Rakennus mallinnettiin peruskorjauksen yhteydessä, ja mallia on hyödynnetty tuotettaessa paneloinnin havainnekuvia, jotka antavat käsityksen julkisivun ilmeestä eri vuorokauden aikoina.

Lisätiedot:

Juha Lampi
Arkkitehti, johtava asiantuntija
040 5521 564
juha.lampi@innovarch.fi

Lue lisää Hertasta:

Marketin laaja kunnostushanke laadukkaasti maaliin tiukoilla reunaehdoilla

0
Connecting
Odota...
Send a message

Sorry, we aren't online at the moment. Leave a message.

Your name
* Email
* Describe your issue
Login now

Need more help? Save time by starting your support request online.

Your name
* Email
* Describe your issue
We're online!
Feedback

Help us help you better! Feel free to leave us any additional feedback.

How do you rate our support?
X