Etusivu / Uutiset / Porvoon uusien koulujen sisustussuunnittelu tehtiin yhteistyössä oppilaiden ja opettajien kanssa

Porvoon uusien koulujen sisustussuunnittelu tehtiin yhteistyössä oppilaiden ja opettajien kanssa

Uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma edellyttää avoimia oppimisympäristöjä. Niiden suunnittelussa hyödynnetään parhaita asiantuntijoita eli tilojen tulevia käyttäjiä. Siis oppilaita ja opettajia.

– Me suunnittelijat tunnemme materiaalit ja kalusteet, mutta opettajat ovat pedagogiikan asiantuntijoita, ja oppilaat taas tietävät, millaiset ratkaisut tukevat parhaiten heidän viihtyisää oppimistaan, korostaa Innovarchin suunnittelujohtaja Hanna Hilmola. Innovarch suunnitteli kahden uuden porvoolaiskoulun sisustus- ja irtokalustussuunnittelun. Tolkkisten ala-asteella on 240 ja ruotsinkielisessä Grännäs skolanissa 90 oppilasta.

– Avoin oppimisympäristö on vielä uusi asia Suomessa, ja siksikin sitä on hyvä suunnitella yhdessä opettajien kanssa, Hilmola sanoo. – Toki avoimuus on otettu huomioon jo arkkitehtisuunnittelussa, mutta kalustesuunnittelulla ratkaistaan, miten tiloja käytetään.

Tiivis osallistaminen toteutettiin muun muassa työpajojen muodossa. Työpajoihin osallistuivat oppilaskunnan edustajat, jotka edustivat kaikkia luokka-asteita. Useimmiten rehtorikin halusi olla mukana taustalla seuraamassa työskentelyä, Hilmola kertoo. Suunnittelua ja työpajoja olivat toteuttamassa Innovarchin sisustusarkkitehdit Riitta Pietiläinen ja Petriina Koho.

Rehtorin ja opettajien kanssa sovittiin etukäteen, mitä osa-aluetta tai teemaa työpajoilla lähdettiin ratkaisemaan. Porvoon kouluissa oppilaat osallistuivat lukunurkkausten suunnitteluun 2–5 hengen ryhmissä. Uusissa koulurakennuksissa ei ole erillistä kirjastoa, vaan kirjoja siirrellään vaunuilla tilasta toiseen. Viihtyisät nurkkaukset ovat siksi oleellisia paikkoja, joissa voi keskittyä lukemiseen.

– Selkeä tavoitteemme on viedä työpajojen ideat toteutukseen niin, että osallistujat näkevät työnsä tuloksen käytännössä, toki ammattilaisten osaamisen läpi suodatettuna, Hilmola kertoo.

– Lapsille annetaan muutama tunti aikaa ja paljon inspiroivia kuvia ja materiaaleja, kuten kankaita, joiden pohjalta he koostavat ryhmän idean suurelle planssille ja esittelevät sen. Työpajat ovat todella hauskoja tapahtumia, joissa lasten innostus näkyy ja tarttuu, ja niissä toteutetaan samalla Porvoon valitsemaa kädentaitojen oppiaineiden Art House -toimintamallia.

Suunnittelua ohjasi tilaaja eli Porvoon tilapalvelun Annica Matilainen. Kummassakin koulussa sisustuksen teemana on luonto ja paikallisuus. Sisustusratkaisuissa toistuvat metsä ja meri, ja pinnoissa kuvataan esimerkiksi metsää eläimineen sekä kompasseja ja hyödynnetään valokuvia lähiseuduista.

– Myös tilapintoja, kuten lattioita, voi hyödyntää oppimiseen, Hilmola kertoo. – Suurilla lattiatarroilla opastetaan ilmansuuntia, ja myös visuaalisesti esitetty oven avautumiskulma voi auttaa oppimaan.

Innovarchin ratkaisut jatkavat siitä, mihin arkkitehtisuunnittelu, kuten lattiamateriaalien ja kiintokalusteiden valinta, päättyy.

– Kalusteiden hankinta on iso investointi kaupungeille ja kunnille ja vaatii siksi tarkkaa suunnittelua, Hilmola muistuttaa.

– Kalusteiden tulee olla pitkäikäisiä, liikuteltavia ja monikäyttöisiä, ja pintojen pitää kestää kovaa kulutusta sekä olla helposti puhdistettavia. Tolkkisissa ruokasalista tulee katsomo avaamalla siirtoseinä, ja avoimen tilan koottava katsomorakenne muuntuu juhlissa näyttämöksi.

Vaikka muuntojoustavaa monitilaympäristöä on jo hyödynnetty työelämässä, uusien koulujen kalusteiksi ei ole vielä olemassa riittävästi valmiita ratkaisuja.

– Kalustesuunnittelu kehittyy jatkuvasti, ja teemme paljon yhteistyötä puuseppien ja kalustevalmistajien kanssa, kertoo Hilmola.

Koulun äänimaailmaan on äärimmäisen tärkeää kiinnittää huomiota, koska samassa tilassa toimii monta ryhmää. Hyvä akustiikka vaatii myös kalustukselta vaimentavia materiaaleja, verhoratkaisuja ja sermejä. Myös opetukseen liittyvän tekniikan tulee olla muuntojoustavaa. Liikuteltavien näyttöjen sekä pädien säilytys määritellään kalustesuunnittelun yhteydessä. Kaikella opetusmateriaalilla tulee olla paikkansa.

 

Lisätietoja:
Hanna Hilmola
Suunnittelujohtaja
Toimitlat, työympäristöt ja sisustus
040 566 0333

0
Connecting
Odota...
Send a message

Sorry, we aren't online at the moment. Leave a message.

Your name
* Email
* Describe your issue
Login now

Need more help? Save time by starting your support request online.

Your name
* Email
* Describe your issue
We're online!
Feedback

Help us help you better! Feel free to leave us any additional feedback.

How do you rate our support?
X